onsdag 7. november 2012

Nydelig sjokoladekake!

Hei igjen!

Jeg var jo så heldig å bli kontaktet av Aller forlag for å teste ut deres to nye kakebøker!
Siden jeg elsker kakebøker jeg jeg jo veldig glad! Og det var ikke lenge etter at jeg henta bøknene i postkassa at den første oppskriften var ferdig blandet og stod i ovnen!

Denne kaka heter: Godt med en pause, Kvikklunsjkake, og den finnes på side 26 og 27 i denne boka

Her er oppskriften på kaka:
 
Ingredienser:
4 egg
5 dl sukker
300 gram smeltet meierismør
9 dl hvetemel
2 ts bakepulver
4 ss kakao
3 dl helmelk
1 appelsin, revet skallet
 
Glasur:
3 dl melis
4 ss smeltet meierismør
4 ss sterk kaffe
1 ts vaniljesukker
1 ss kakao (kan sløyfes)
 
 
 
1. Sett stekeovnen på 180 grader og finn frem en stor langpanne, 30x40 cm.
    Kle den med bakepapir.
 
2. Smelt smøret.
 
3. For å lage sjokoladekake i langpanne, starter du med å piske eggedosis av egg og sukker.
    Tilsett så de andre ingrediensene, og bland godt.
 
4. Hell kakerøren i langpannen, og stek kaken på nederste rille i 30-40 minutter.
   Avkjøl kaken på rist.
 
Glasur: Bland sammen ingrediensene til glasuren, og fordel den over kaken mens den fortsatt er varm. Dryss over kokosmasse og revet appelsinskall til slutt!
 
 
Siden jeg bakte denne kaken med de to eldste jentene mine så valgte de at vi heller skulle ha kakestrø på, fordi det er så fine farger :)
 
 
 
 
I boken står det også at man kan bytte ut pynten med nonstop, seigmenn, kvikklunsj biter.
 
Denne kaken ble utrolig saftig og god, og den kan også fint fryses (tiner på kort tid dersom man får overraskende besøk til kaffen)
 
Annbefaler dere til å gå inn å like Aller Forlag sin Facebook side som du finner her!!!
 
Her finner du masse flotte bøker, også denne kjempe fine kakeboka med denne oppskriften!
Alle oppskriftene er lette å få til for alle, og kakene smaker bare utrolig deilig!
 
BON APPETITT!!!
 
Klem fra Anette!

 

1 kommentar:

  1. Hei, fant en oppskrift på sida di fra 2011 ang sukkerbrød. Jeg skal lage til en mellomstore rund form, 24 cm og 6 egg. Jeg lurer på hvor mye av de andre ingredients jeg trenger? På foran takk Anette:) Astrid

    SvarSlett