tirsdag 18. desember 2012

Suksess bomber

Hei alle sammen :)

Nå er det bare 5 dager igjen til julaften, og jeg GLEEEDER meg <3

Personlig så blir jeg liksom aldri ferdig med å lage småkaker og andre deilige ting til jul.
Kommer sikkert til å bake t.o.m lille julaften! :)
Skal prøve å ikke bake noe på selve julaften og heller konsentrere meg om julamiddagen denne dagen!

Her på mandag så lagde jeg suksess bomber! Og det kan jeg love dere at var godt altså!


Fikk endel mail og spøsmål på Facebook siden min om oppsrift, så her kommer den!

Disse lages på samme vis som Sarah Bernhard kakene, bare med gul krem/eggekrem inni istedet!

Bunnen på disse er jo kransekake, og de lager du slik:


Ingredienser

200 g mandler (males fint)
3,5 dl melis
2 eggehviter

Bland melis og malte mandler. Pisk eggehvitene stive og bland massen sammen.
Sprøytes med stor tupp eller settes med teskje på bakepapir. Stekes på 180 grader i ca 8-10 min.

Mens de små bunnene avkjøles så kan du lage fyllet!



Eggekrem:

7 eggeplommer
1 dl kremfløte
150 gram melis
1 ss hvetemel
2 ts vaniljesukker
150 gram smør

Eggeplommer, kremfløte, melis og hvetemel kokes opp mens det hele tiden røres godt.
La dette småkoke et par minutter til det får en tykk konsistens (men pass på så det ikke brenner seg i bunnen)
Ta kjelen av varmen og rør inn vaniljesukkeret og romtemperert smør i klatter.
Kremen avkjøles i kjøleskapet (den skal være tykk i konsiatensen)

Sprøyt eggekremen på de avkjølte kransekake bitene (eller legg på med teskje om du vil) Så dettes det kaldt til kremen har satt seg.



Mens du venter på det kan du lage sjokolade trekket.

Da smelter du 200 gram kokesjokolade/lys kokesjokolade eller melkesjokolade (alt etter hva du foretrekker) og 5 ss med delfiafett.

Så dypper du kakene i sjokoladeblandingen (pass på å dekke all eggekremen med sjokoladetrekk! Sett dem raskt inn i kjøleskapet igjen!
 
Så er det bare å legge dem i kakeboks i kjøleskapet eller å fryse dem!
De tiner raskt og er utrolig greie å fryse!
 
HA EN FLOTT FØRJULSTID VIDERE <3
 
Klem fra Anette!

4 kommentarer:

  1. supert arbeid du gjør. men hvor lenge holder de seg i kjøleskap?(tror du)

    SvarSlett
  2. Tusen takk :)

    Er litt usikker, men ville nok ikke hatt de i kjøleskapet lengere enn ei uke hvertfall!

    Men jeg ville da heller fryst dem ned. Tar bare ca 15 minutter fra de taes ut av frysen til de er serveringsklare. Også syntes jeg at kransekake bunnen blir så seig og god når de har vært fryst :)

    SvarSlett
  3. Disse vil jeg prøve meg på i morgen Anette. Det er jo bare noe av det beste av småkaker til jul :-) Hilsen Kristin B :-)

    SvarSlett
  4. Så moro å høre da Kristin. Jeg har allerede laget meg 2 porsjoner med disse og fylt opp fryseren til jul. Håper du blir fornøyd med oppskriften. Lykke til!

    SvarSlett