torsdag 13. oktober 2011

Pavlova fylt med melkesjokolade-mousse!

Har fått mange mail fra mine Facebook følgere om oppskriften på denne Pavlovaen jeg lagde her for noen uker siden - så her kommer den!



To bunner

  • 8 stk Eggehviter
  • 1 ts Salt
  • 500 gr Sukker
  • 4 ts Maizenna
  • 2 ts Hvitvinseddik

Fyll

  • 2 pose melkesjokolademousse
  • 400 gr melkesjokolade
  • Friske bær og frukt etter eget ønske

Fremgangsmåte

Bunn
Pisk eggehviter og salt stivt på middels fart og ha i sukkeret litt etter litt. Ha i eddik og maizenna. Tegn to sirkler på ca. 23 cm på bakepapir og fordel marengsen inni sirkelene.
Stek bunnene på 160 °C i 1 time. Skru av ovnen og la bunnene stå til de er avkjølt, da blir de sprø på utsiden og myke inni. Bunnene vil holde seg slik så lenge de ligger i en lufttett boks.

Fyll
Lag sjokolademousse etter anvisning på pakken.
Legg halvparten av moussen på en bunn, legg den andre bunnen oppå og dekk denne med resten av moussen. Dryss over hakket sjokolade. Pynt med frukt og bær.

Tips

Kaken kan også lages med en enkel bunn med mousse på toppen. Halver da oppskriften.

Annbefaler virkelig alle som har lyst til å lage denne kaka - den smaker himmelsk!!!

Lykke til!

Klem fra Anette.

7 kommentarer:

  1. Hei, holder på å lage kaka nå, den ser bare nydelig god ut :) :)

    SvarSlett
  2. legger du moussen oppå før den stivner??

    SvarSlett
  3. Anonym: Så gøy å høre da ;0) Lykke til!

    SvarSlett
  4. Siri: Pisker moussen såpass lenge at den blir stiv i konsistensen og legger den på med en gang! :0)

    SvarSlett
  5. Da skal jeg huske det neste gang, men den ser veldig god ut nå også :) spent på resultatet :) og om den slår an!!! :D

    SvarSlett
  6. Hei Anette!
    Jeg lurte på om det er noe man kan bruke isede for maisstivelse? For jeg har ei venninne som ikke tåler det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Terese!

      Vet du, det aner jeg ikke!

      Men jeg skal sjekke det opp å se hva jeg finner ut ;0)

      Slett