fredag 6. desember 2013

Hjemmelaget Troika konfekt.

Hei igjen alle sammen!
 
Etter masse positiv respons på kakesiden min på Facebook, så har jeg nå laget en "steg for steg" til dere på hjemmelaget Troika konfekt.
Må bare få advare på forhånd om at den er HIMMELSK god, og den bør gjemmes godt hvis dere skal ha den til jul, ellers kommer den til å bli spist opp med en gang :)
 
Her i huset varer den ikke lange stunden, for både store og små syntes den er like god.
 
Her er resultatet av mine som ble ferdige i dag (og allerede har mannen vært og spist opp 5 stk)




 
Denne oppskriften gav meg 36 biter, for jeg velger å lage dem ganske store. Man kan jo selvfølgelig lage halvparten av den størrelsen jeg har laget og få flere biter. Men de er så innmari gode, at her i huset kan vi like godt lage de store :)
 
 
 
Jeg bruker 1 pakke Odense marsipan (med 50% mandler) da blir den mest lik Troika i smaken i forhold til vanlig marsipan.
2 pakker Odense myk nougat, 1 pakke Freia bringebær gele og 3 pakker Freia selskaps sjokolade.
 


Begynn med å kle den forma du skal bruke med plastfolie. Da slipper du at det blir stress når det skal ut av forma igjen.
 


Trykk ut marsipanen til den dekker bunnen av forma i et jevnt lag.
Du kan også kjevle den ut før den legges oppi om du ønsker.
 


Smelt begge pakkene med nougat i en glass skål i microen.
Dette tar ikke mere enn  ca 30 sek. Rør godt og fordel dette over marsipanen.
Så settes hele forma inn i kjøleskapet i et par timer til nougaten har stivet igjen.
 


Lag geleen, men bruk kun halv mengde vann (altså 2,5 dl istedet for 5 dl) og avkjøl i ca 30 minutter.
Så heller du det over nougaten, og setter tilbake i kjøleskapet. La det stå natten over.
 


Neste dag kan du lett bare ta tak i sidene på plastfolien og løfte ut hele "kaka".
Skjær den opp i ønsket størrelse (og ikke legg merke til hvor utrolig skjevt jeg har kutta, hehe)
 
 
 
Lagene blir kjempe fine på hver bit.
 
 





Smelt sjokoladen over svar varme. bruk 1 ss Delfia fett pr sjokoladeplate.
Da blir det lettere å jobbe med, også blir det en blank flott finish på sjokoladen når den stivner.
 
Dypp nå hver bit i sjokoladen, og legg den over på en rist slik at den får dryppet av seg.
Så dettes de inn i kjøleskapet for å stivne igjen.
 


Og vips, så har du en skikkelig lekker og ikke minst knall god konfekt.
 


 
Jeg syntes jo det er litt over gjennomsnittet gøy med dekor, så bare for synets skyld har jeg smelta litt melkesjokolade og dryppet over med gaffel. Dette kan fint droppes, men det blir pent da :)
 
¨
Så nå håper jeg dere alle tester ut disse godbitene, for de er virkelig verdt det!
 
Bon appetitt - klem fra Anette!

 

 
 
 

24 kommentarer:

  1. De ser kjempegode ut,må pröves :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at dere likte innlegget da :) Gi meg gjerne tilbakemelding på hva dere syntes om dem når dere er ferdige med å lage!

      Slett
  2. Enkel og bra forklat oppskrift! må virkelig prøves dette her :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at dere likte innlegget da :) Gi meg gjerne tilbakemelding på hva dere syntes om dem når dere er ferdige med å lage!

      Slett
  3. Ser kjemepgode ut. De vil jeg prøve. Hvor stor er formen du bruker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy :) Håper du liker dem!
      Jeg har brukt en form som er 25x25 cm.

      Slett
  4. Hvor stor form bruker du? 20*30 cm eller større :)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte en form som er 25x25 cm. En form på 20x30 cm funker også bra til denne oppskriften.

      Slett
  5. Skal prøve nå, men lurer på hvor stor formen er? Så ser det ut på bildet at du har to pakker marsipan, mens i oppskriften står det bare en pakke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt en form som er 25x25 cm.
      Det er bare 1 pakke marsipan. Det er 2 pakker med nougat på bildet :) Du forveksler ikke det med marsipan da?

      Slett
  6. Formen så større ut på bildet.... Jeg har vært i butikken to ganger for å supplere.

    SvarSlett
  7. Dyppes i varm sjokolade? Geleen smelta jo.....måtte avkjøle sjokoladen først...l

    SvarSlett
  8. Takk! En etterlengta oppskrift!

    SvarSlett
  9. Tror jeg vil prøve med trøffelsjokolade i stedet for nougat som blir mektig på feil måte for meg... http://m.klikk.no/mat/sjokolade/article525825.ece

    SvarSlett
  10. Hei du. Jeg har ptøvd å lage disse fristelsene nå. Når jeg kom til det med å dyppe bitene i sjokoladen sleit jeg. Det blei overhodet ikke pent og geleen begynte å smelte. Så jeg gikk over til en sprøyte og brukte den til å få sjokoladen over.. det blei ikke pent men smaker fortryllende da.. ;-) men nå hadde jeg heller ikke noe delfia fett i sjokoladen. Har den såå mye å si at det vil bli lett neste gang?? For jeg må få det til... ;-)

    SvarSlett
  11. Hei :-) Hvor mye burde sjokoladen få kjøle seg før man dypper, så ikke geléen smelter? Jeg holder på med første trinn nå, og tenker at det kan være greit å slippe å mislykkes, derfor spør jeg bare med én gang ;-) Ser ut som en fortryllende konfekt, gleder meg å få den ferdig! :-)

    SvarSlett
  12. jeg prøvde meg på disse da både jeg og sambo er avhengig av troika.men når jeg skulle dyppe dem i sjokolade så smelta geleen å alt ble bare kliss. prøvde å kjøle ned sjokoladen men den var fortsatt for varm så geleen smelta å når jeg venta lenger ble sjokoladen tykk og alt ble bare en eneste røre... endte med å kaste alt i bosset :(

    SvarSlett
  13. Holder på med disse nå og gleder meg til å bli ferdig :D

    SvarSlett
  14. Ser at flere sliter med at geleen smelter. Så også at en lurte på om delfia-fettet var nødvendig. Det er nettopp derfor delfiafettet ER nødvendig. Den gjør sjokoladen mer tyntflytende og ikke minst er det delfia-fettet som gjør at sjokoladen blir skinnende og pen.

    SvarSlett
  15. Takk for kjempe-enkel oppskrift med lekre bilder! Disse ble helt nydelige������

    SvarSlett
  16. Kan jeg bruke kokosfett i stede for delfiafett?

    SvarSlett
  17. Ja, er ikke det det samme

    SvarSlett
  18. Hvordan oppbevarer du konfekt en i kjøleskapet, uten at sjokoladen blir fuktig. Har ladet de noen ganger nå, og de er kjempe gode, men sliter med at dem blir fuktige på toppen av sjokoladen, når jeg oppbevarer de i tett kakeboks i kjøleskapet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppbevar konfekten i tett boks eller glass ved 12-16 grader, for eksempel på et kaldt soverom eller i kjellerboden. Dersom du må oppbevare den i kjøleskapet er det viktig at du plasserer den der det er varmest, samt at du lar den hvile på kjøkkenbenken med lokket på i ca. en halvtime

      -Anette

      Slett