torsdag 12. desember 2013

Kokosmakroner med sjokolade.

Hei igjen alle dere :)
 
På mandag laget jeg litt mere julebakst (som om at jeg ikke har laget nok fra før, hehe) og her kommer da oppskriften på deilige kokosmakroner med sjokolade.
 


I fjor så laget jeg disse små kokos makronene med sjokoladedyppet bunn. Men i år bestemte jeg meg for å lage litt større makroner med litt mere sjokolade på.
 
Så i år ble de slik:
 
 
Syntes nok at de ble litt penere i utseende når de var mindre, men de smakte like godt.
Og det er jo det viktigste.
 
Det vanligste er jo å sette massen på bakepapir med 2 skjeer, men personlig syntes jeg det er penere om man lager massen såpass stiv at den kan sprøytes ut med sprøytepose og tipp.
Da blir de mere fancy å se på.
Men om du bare vil gjøre det enkelt og greit, så legger du som nevnt topper med massen på bakepapiret med 2 skjeer.
 
 
Oppskriften er:
 
4 eggehvite
180 gram  melis
1  ts  vaniljesukker
Og ca. 250-300 gram  kokosmasse 
1 plate lys kokesjokolade
2 ss delfia fett
 
Stivpisk eggehvitene i kjøkkenmaskin.
. Bland sammen melis, kokosmasse og vaniljesukker.
Vend pisket eggehvite lett inn i den tørre blandingen.
Sprøyt like store kaker på en stekeplate med bakepapir på.
Stek dem midt i ovnen ved 180 °C i ca. 12 minutter.
Men følg med dem, da det steketiden varierer fra ovn til ovn.
 
La makronene avkjøle på brettet før du tar på dem da de er rimelig "løse" i konsistensen når de er varme.
 
Mens du venter på at makronene skal avkjøle, kan du smelte sjokoladen og delfia fettet på svak varme i en gryte.
Ta gryten av platen og avkjøl sjokoladen littegranne før du dypper bunnen av makronene i sjokoladen og setter dem over på rist slik at de får dryppet av seg den overflødige sjokoladen.
Du kan ta resten av sjokoladen og dryppe over makronene slik jeg har gjort her om du ønsker mere sjokolade på dem (personlig syntes jeg det er best med masse sjokolade på)
 
 
Så da ønsker jeg dere lykke til med baksten, for de som skal lage deilige kokosmakroner til jul.
 
 
Bon appetitt - klem fra Anette!
 
 
 

 
 
 

1 kommentar: