mandag 30. desember 2013

Pike kyss (maregns)

Heisann dere!
 
Da er 2013's nest siste dag kommet, og hva er vel da bedre enn oppskriften på kjempe gode marengs?
Passer ypperlig å lage dem i dag og servere imorra til nyttårsgjestene (det skal hvertfall vi servere sammen med is til dessert til våres gjester :)
 
 
Til denne oppskriften trenger du:
 
6 stk eggehviter
450 gram sukker
En klype salt
2 ts sitronsaft
 
Begynn med å gni inn piskebollen med saltet og sitronsaften.
Ta derretter oppi eggehvitene og 1/3 av sukkeret og pisk dette luftig.
 

Pisk deretter inn litt og litt av sukkeret av gangen.


 
Tilsett nå smak (om du ønsker det) De er like gode uten smaks tilsettnig, men personlig så syntes jeg de er ekstra gode med Cotton Candy smak.
 
Så tilsetter du farge på dem (og igjen, bare om du ønsker det) de er jo like pene helt hvite.
Jeg har delt opp porsjonen i 2 boller fordi jeg ønsker noen i grønt og noen i lilla.
Pisk videre til fargen er jevn.

Denne halvparten skal bli lilla :)


Fyll massen i sprøytepose og sprøyt ut ønsket størrelse og form på marengsen.
Husk at de blir ikke større ved steking, så de kan sprøytes tett inntil hverandre.
 
Om du ikke har sprøyteposer eller tipper, kan de settes på bakepapiret med 2 skjeer.

Her har jeg tilsatt noen dråper med farge inni posen før jeg hadde marengsen oppi for å oppnå en marmoret effekt på marengsen. Det syntes jeg ser skikkelig kult ut :)

Slik blir det resultatet :)


Sett marengsen inn i forvarmet ovn (70 grader) og la de stå der i 2 timer.
Kan fint ha både 2 og 3 brett inni ovnen om gangen.

Etter at det har gått 2 timer slår du bare av ovnen og lar marengsen stå i ovnen natten over.
Er lurt å lage dem på kvelden slik at du ikke "okkuperer" stekeovnen hele dagen.

Og her er mine nyttårs marengs ferdige :)
Var de ikke søte?

Gøy å variere dem i både form og farger :)
 
Så da håper jeg dere alle tester ut marengs til deres nyttårsfering imorra.
Og husk at om du ikke skal være hjemme, så er det en super fin gave å ha med til dem dere skal feire hos som vertinnegave :)
 
HA EN SKIKKELIG FANTASTISK NYTTÅRSFERING IMORRA DA DERE!
Så håper jeg dere følger meg videre i 2014
 
Stoooor nyttårsklem til dere alle fra Anette <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar